Mediawijsheid – Online privacy en persoonlijke profilering

Mediawijsheid 2017: Waar denk je aan? vraagt Facebook

Aan een organisatie die heel brutaal gisteren mij de domeinnaam Social Media Coach aanbood voor een fors geldbedrag. Een domeinnaam zonder Search Engine Optimalisatie (SEO) content; teksten of andere inhoud. Een domeinnaam waarvan de Google Analytics page ranking nul-komma-nul is; via de zoekmachine Google niet te vinden. Het aanbod komt binnen per e-mail, precies op het moment dat ik aanwezig ben op het Nationaal Mediawijsheid Congres 2017 van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dezelfde organisatie waar ik mijn Keurmerk Mediawijsheid behaalde. Ik zit in de workshop Mijn Online Identiteit, gegeven door de oprichter Martijn Barten.

MijnOnlineID

Social Media Management
Ondertussen twitter ik (op persoonlijke titel) er lustig op los via de hashtags #mediawijs2017 en #mediacoach en controleer mijn social media accounts. Ook mijn e-mail krijgt een controle ronde, omdat ik een aantal Social Media incidenten aan het begeleiden ben. Toeval? Ik denk het niet en stiekem moet ik even glimlachen. Met een grote dosis humor beantwoord ik de e-mail en vraag naar de aantoonbare waarde van de domeinnaam; die wordt niet gegeven. Ze blijven vaag en doen het aanbod nogmaals, dit keer met de vermelding dat er nog ‘2 andere partijen’ op de domeinnaam hebben geboden. Wederom moet ik glimlachen.

Domeinnaamregistratie en intellectueel eigendom
Voor de zekerheid google ik maar eens op de zoekterm ‘Social Media Coach’ en kijk naar mijn Corporate Branding en online (markt)positionering. SEO & Corporate Branding Bij mij kom ik uit op page ranking 6. Ida Social Media Coach, onderwijsadviseur. Vlak achter de NOMC met de opleiding Social Media Professional. Dit keer kan ik een heuse schaterlach niet onderdrukken. Jongens toch, domeinnamen verkopen is zo 2010! Content is tegenwoordig KING! Mijn WordPress website(s) heb ik zelf gebouwd. De inhoud is mijn intellectueel eigendom. Mijn blogs met kennisdeling schrijf ik zelf, daar zit auteursrecht en copyright op. Uiteraard met vermelding van inspiratiebronnen, zodat je het bronmateriaal kunt inzien en je eigen (kritische) oordeel vormen. Het beeldmateriaal is eveneens mijn eigendom, keurig via een beeldbank ingekocht en soms aangepast en vormgegeven naar mijn eigen persoonlijke wensen. Als reminder voor bezoekers zit er een copyright protectie op mijn website. Als je iets wilt kopiëren, krijg je een copyright melding. Stuur mij een e-mail en ik deel de kennis graag met je, maar ga het niet ongevraagd ‘pikken’. Dan zorgt mijn bedrijfsjurist er heel snel voor dat jij een verzoek krijgt om bronvermelding, rectificatie of verwijdering. Ook daar heb je programma’s voor; die online monitoren wat, waar en wanneer er over je geschreven wordt. Als ondernemer tegenwoordig helaas noodzakelijk, om je professionele reputatie en imago te beschermen.

Bewustwording & Privacy Online
Wat kunnen anderen met mijn gegevens?’ Het belangrijkste element volgens Bart Schermer, universitair hoofddocent bij de Universiteit Leiden. Hij opende de plenaire sessie van het congres met een Lezing over (online) Privacy in onze huidige samenleving.

IDA online IDHoe zit het met mijn eigen Online ID?
Via mijn website Ida Social Media Coach laat ik mijn persoonlijke visie, missie en focus zien. Ik ben zowel online als offline dezelfde persoon; kwetsbaar, maar krachtig. Mijn twitter afsluiter op het congres was dan ook:

Wie ben jij online? IDA
Wat ben jij online? Social Media Coach
Waar ben jij online? Overal
HOE ben jij online? Vooral mediawijs


Inspiratiebronnen

Nationaal Mediawijsheid Congres 2017
Mijn Online Identiteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samen Sociaal Sterk

error: Content is protected !!